Trams en bussen in Wenen

[et_pb_dmb_breadcrumbs _builder_version=”3.20.1″ background_color=”#f0f8ff” custom_padding=”10px|10px|10px|10px” body_font_size_tablet=”51″ body_line_height_tablet=”2″ separator_font_size_tablet=”51″ separator_line_height_tablet=”2″ link_font_size_tablet=”51″ link_line_height_tablet=”2″ linkhover_font_size_tablet=”51″ linkhover_line_height_tablet=”2″ border_radii=”on|10px|10px|10px|10px” border_width_all=”1px” border_color_all=”#cee1ef” global_module=”125519″ saved_tabs=”all”][/et_pb_dmb_breadcrumbs]

Trams en bussen in Wenen

Het netwerk van trams in Wenen is het grootste van Europa In totaal ligt er meer dan 220 kilometer aan trambanen door de stad. Goed voor 28 verschillende tramlijnen welke kris-kras door de stad rijden. De trams zijn op deze manier een goede aanvulling op het al uitstekende metronetwerk van Wenen.  Tellen we daar de 128 buslijnen op dan snap je wel dat je praktisch overal in Wenen met het openbaar vervoer kunt komen.  Het allerbelangrijkste is wel de prijs van het openbaar vervoer. Binnen de zone 100 (en die is heel groot) kun je zeer voordelig met een dagkaart reizen of met de Vienna City card. 

Trams in Wenen

Trams in Wenen

Op zijn Duits is een Tram een Strassenbahn. De inwoners van Wenen noemen het de Bim. Al sinds 1865 rijden er trams door de stad. Toen nog voortgetrokken door paarden en al snel door een stoomlocomotief. in 1897 kreeg Wenen de eerste elektrische tram wat tevens de aanleiding was om het netwerk sterk uit te bouwen.  De Trams in Wenen worden door de Wiener Linien onderhouden en uitgevoerd. De Wiener Linien hebben ook de Metro's en een groot deel van de buslijnen in beheer.

In 2016 maakte 305 miljoen mensen gebruik van de trams in de stad, dat geeft wel aan hoe populair dit vervoersmiddel in de stad is. On totaal ligt er ruim 430 km aan rails in de stad daarmee is Wenen na. Melbourne, Berlijn, St. Petersburg, en Moskou de bezitter van het grootste tramnetwerk ter wereld.

In totaal zijn er 28 lijnen in Wenen. Samen met de U-bahn vormt dit netwerk de ruggengraat van het openbaar vervoer netwerk in Wenen. 

Wetenswaardigheden over de trams in Wenen

De meeste trams zijn ondertussen utigevoerd met een lage vloer. Dat is vooral handig voor reizigers met een rolstoel een kinderwagen of een rollator. Vanaf de perons kun je dan vrij makkelijk in- en uitstappen. De oudere trams hebben helaas een paar traptreden wat de instap niet makkelijk maakt. Mocht je nu een oude tram aantreffen dan kun je er vanuit gaan dat de volgende tram ( 6-10 minuten later) wel een lage vloer zonder traptreden is. Dat kun je ook zien op de digitale borden bij de tramhaltes.

Deze oudere trams worden langzaamaan uitgefaseerd en alleen bij overmatige drukte op het netwerk ingezet. in 2009  reden deze oude Weense trams nog in Utrecht als extra spitstram.

De Tram in Wenen wordt vaak Bim genoemd, dit is afgeleid van Bimmelbahn, Bimmeln is het luiden van een bel. Zoals we dat eigenlijk kennen van de trams in Amsterdam en dus ook in Wenen.

 

 

Netwerk van Trams en Metro in Wenen

(klik voor een grotere versie)

Netwerk van trams en metro in Wenen

Van User:My FriendEigen Werk, CC BY-SA 3.0, Link

Wetenswaardigheden over de trams in Wenen

De meeste trams zijn ondertussen utigevoerd met een lage vloer. Dat is vooral handig voor reizigers met een rolstoel een kinderwagen of een rollator. Vanaf de perons kun je dan vrij makkelijk in- en uitstappen. De oudere trams hebben helaas een paar traptreden wat de instap niet makkelijk maakt. Mocht je nu een oude tram aantreffen dan kun je er vanuit gaan dat de volgende tram ( 6-10 minuten later) wel een lage vloer zonder traptreden is. Dat kun je ook zien op de digitale borden bij de tramhaltes.

Deze oudere trams worden langzaamaan uitgefaseerd en alleen bij overmatige drukte op het netwerk ingezet. in 2009  reden deze oude Weense trams nog in Utrecht als extra spitstram.

De Tram in Wenen wordt vaak Bim genoemd, dit is afgeleid van Bimmelbahn, Bimmeln is het luiden van een bel. Zoals we dat eigenlijk kennen van de trams in Amsterdam en dus ook in Wenen.

Vergeet niet te stempelen

kaartje stempelen

Alle kaartjes moet je eerst via de stempelautomaat die je op alle stations aantreft afstempelen. Doe je dit niet dan is er een kans dat je als zwartrijder op de bon gaat. Bij iedere ingang van een station staat een stempelautomaat. Het doet nog steeds een beetje denken aan het oude systeem met strippenkaarten wat we in Nederland hadden voor de invoering van de OV chipkaart.

Je stempelt een kaartje af door het vlakje met de pijl in de gele gleuf van de stempelautomaat te stoppen. Op het moment dat je een ouderwetse “TING” hoort van een bel is je kaartje gestempeld. Pas dan mag je verder reizen. Deze stempelautomaten staan alleen bij de ingang en niet op de perrons zelf. In de trams en bussen kun je de automaten vinden bij de ingangen en de chauffeur.

Kaartjes kopen

Om met de tram en de bus in Wenen te reizen heb je een kaartje nodig. Deze kun je in verschillende soorten kopen

1 fahrt Wien ticket: Met dit kaartje kun je met alle vormen van openbaar vervoer (dus bus, metro en tram) e mag alleen maar in één richting reizen en je mag zo vaak overstappen als je wilt mits je maar op de zelfde lijn blijft. Een ticket kost slechts € 2,60 (2019)  Je kunt deze kaarten ook in een bundeltje kopen. Zo heb je altijd kaartjes bij de hand. Je moet het kaartje wel zelf afstempelen. 

24/8/72 Stunden Wien ticket: Dit ticket kun je kopen voor 1, 2 of 3 dagen. Je mag met een dagticket van al het openbaar vervoer in Wenen gebruik maken.Gedurende de gekozen tijdsduur. Het ticket is geldig vanaf het moment dat je het afstempelt in één van de automaten. 

8 Tage-Klimakarte: reis je met meerdere personen en ben je langer dan 3 dagen in Wenen dan is dit een ideale voordelige oplossing. Dit werkt namelijk als de oude strippenkaart. Je moet bij gebruik door meerdere personen dus gewoon meerdere vakjes stempelen. 

De bovengenoemde kaarten zijn allemaal geldig in de kernzone 100 van Wenen, daarmee kun je in principe alle bezienswaardigheden bezoeken. Voor de reis van en naar de luchthaven vanuit het centrum heb je een aanvullend kaartje nodig.  Je kunt dan met de s-bahn of met de snelle CAT trein reizen.

Viennacard

Ben je langer dan 48 uur in Wenen en ben je van plan om veel te bezichtigen? Dan is de Viennacard interessant. Met deze pas kun je 24, 48 of 72 uur gebruik maken van bijna alle bussen, s-bahn, metro's en trams binnen de zone 100 van de stad Wenen. Niet alleen kun je dus overal naar toe je krijgt er ook nog eens een boekje met heel veel kortingsbonnen bij. Zo kun je onder andere Schloss Schönbrunn en nog veel meer attracties met een leuke korting bezoeken.  De Viennacard 48 uur kost € 25 en de 72 uurs variant komt op € 29,00. Je kunt de Viennacard kopen bij de meeste hotels, op de stations en bij de VVV. Heb je liever de kaart al op zak voordat je vertrekt naar Wenen dan kun je de kaart ook alvast online bestellen.

Waar koop je kaartjes

Koop je liever losse kaartjes dan ben je aangewezen op de automaten die je op alle stations ziet staan. Neem voor de zekerheid flink wat munt geld mee. De meeste automaten accepteren bankpassen en creditcards echter kan het voorkomen dat je een automaat treft zonder  deze functie. De meeste trams en bussen hebben ook een automaat waar je een enkele reis (1 fahrt) kunt kopen.  Wie liever modern met een app werkt kan in de app store de  App van Wiener linien downloaden  of via de webshop een online ticket kopen.

Pin It on Pinterest

Share This