Prater in Wenen

Het reuzenrad in Wenen is bij iedereen die Wenen gaat bezoeken en heeft bezocht bekend. Het is een waar icoon van de stad en daarom hebben we het reuzenrad ook verwerkt in het logo van Alles over Wenen. Maar wat is nu zo bijzonder aan dat reuzenrad?

Het Prater is een park aan de Donau, naast dat het ontzettend groen is en één van de grootste parken van Wenen is, is het ook een amusementspark. Bijna 250 attracties voor jong en oud staan hier opgesteld als een soort van langdurige kermis. Sommige attracties staan er al jaren en sommige staan er alleen in het hoogseizoen. Net als op een kermis betaal je op het Prater per attractie. De entree voor het park is verder gratis.

Prater reuzenrad in Wenen

Geschiedenis van het Prater in Wenen

Het Prater, het iconische stadspark van Wenen, is een plaats vol geschiedenis, verhalen en vermaak. Terwijl je door de brede lanen en groene weiden wandelt, is het interessant om je af te vragen hoe dit prachtige park tot stand kwam. Laten we een reis maken door de tijd en ontdekken hoe het Prater in Wenen is ontstaan.

De oorsprong – Keizerlijk jachtgebied

De reis door de geschiedenis van het Prater begint ver terug in de keizerlijke geschiedenis van Oostenrijk. In de 12e eeuw, onder het bewind van hertog Leopold V, diende het gebied dat nu het Prater is als een koninklijk jachtgebied. Het was een uitgestrekt bosrijk gebied, bevolkt met wild en ideaal voor de jacht. Door de eeuwen heen werd dit gebied meer georganiseerd en toegankelijk, maar het behield zijn koninklijke karakter.

Openstelling voor het publiek – Keizer Jozef II

De grote verandering begon in de late 18e eeuw, dankzij keizer Jozef II, een heerser die bekendstond om zijn hervormingen en het verlenen van vrijheden aan het volk. In 1766 besloot hij om een deel van het Prater open te stellen voor het publiek. Dit was een revolutionaire stap, omdat het gewone mensen de kans gaf om van de natuurlijke schoonheid van het park te genieten.

Het eerste Reuzenrad – Het begin van het amusement

Het Prater zoals we het nu kennen, begon vorm te krijgen in de 19e eeuw. In 1897 werd het allereerste reuzenrad ter wereld gebouwd door de Britse ingenieur Walter Basset. Dit reuzenrad, dat nog steeds een van de iconische attracties van het Prater is, was een sensatie. Het trok bezoekers van over de hele wereld aan en markeerde het begin van het amusementspark in het Prater.

De Tweede Wereldoorlog – Verwoesting en herstel

De geschiedenis van het Prater kent ook donkere momenten. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het park zwaar beschadigd door bombardementen, waardoor veel van de oorspronkelijke gebouwen en attracties verloren gingen. Na de oorlog begon het proces van herstel en wederopbouw, waarbij nieuwe attracties werden toegevoegd en het park langzaam weer tot leven kwam.

Het Prater Vandaag – Een wereld van amusement

Tegenwoordig is het Prater een bruisende wereld van amusement en ontspanning. Het park herbergt meer dan 200 attracties, waaronder de bekende achtbanen, spookhuizen, een wildwaterbaan en natuurlijk het historische reuzenrad. Het is een plek waar mensen samenkomen om plezier te hebben, te genieten van de natuur en te ontspannen.

Het beroemde reuzenrad van Wenen

Het reuzenrad van Wenen is natuurlijk één van de hightlighs van het Prater. Het werd in 1897 gebouwd en was daarmee het eerste reuzenrad ter wereld. Het is één van de populairste bezienswaardigheden van Wenen. Het reuzenrad in Wenen is 64,7 meter hoog en heeft 15 wagons zoals de gondels worden genoemd.

De wagons zijn enkele jaren volledig vervangen, daarbij is men uitgegaan van de bouwtekeningen van het originele reuzenrad uit 1897. Tot 1985 was het reuzenrad in Wenen het hoogste reuzenrad ter wereld. Tegenwoordig heeft iedere wereldstad wel een reuzenrad en is de strijd wie de ‘hoogste’ heeft nog lang niet beslist.

Het reuzenrad speelt ook een belangrijke rol in de Weense filmgeschiedenis. één van de scènes uit de “Third man” speelt zich in het reuzenrad af en ook in de James Bond film “The living Daylights” wordt een scene in het reuzenrad gespeeld.

Feiten over het Reuzenrad van Wenen

De snelheid van het reuzenrad bedraagt maximaal 0,75 meter per seconde (2,7 kilometer per uur), waardoor de tijd voor een volledige omwenteling 255 seconden bedraagt. De werkelijke duur van een omwenteling is aanzienlijk langer en hangt af van het aantal passagiers, aangezien in het langste geval het reuzenrad telkens alleen de afstand tussen twee wagons verplaatst om passagiers in en uit te laten stappen. Gemiddeld duurt een ronde in het reuzenrad tussen de 10 en 15 minuten.

Wie van een beetje adrenaline houdt en een normaal reuzenrad, maar saai vindt kan ook een kaartje kopen voor een van de twee platformen met een glazen bodem. Boven dit platform bevindt zich een veiligheidskabel. Verder is er niets aanwezig.

Boek je kaartjes voor het Reuzenrad in Wenen

Reuzenrad in wenen Kaartjes online boeken

Vooral in het hoogseizoen en in het weekeind is het erg druk bij het reuzenrad. Boek je kaartjes dan online dan kun je de lange rij voor de kassa overslaan.

Boeken kan eenvoudig bij Tiqets, je kunt de kaartjes met iDEAL betalen en je krijgt een digitale toegangskaart direct op je mobieltje.

Het Schweizerhaus

Zin een typische biergarten met vooral veel bier en grote stukken vlees? Dan is een afsluitend bezoek aan het Schweizerhaus aan te raden. Hier alleen stevige zogenoemde Hausmannskost. Dus denk aan Wiener Schnitzel, Gulash, Bierfleisch en waar ze beroemd om zijn de beroemde Schweinstelze. Dat spoel je natuurlijk weg met een grote pul bier. De prijzen zijn meer dan redelijk te noemen. Als er nog plek is na je hoofdgerecht dan zijn de heerlijke typisch Oostenrijkse deserts een aanrader.

De overige attracties in het Prater

Naast het Reuzenrad zijn er welgeteld meer dan 200 attracties in het Prater. Van een treintje voor de jongste bezoekers tot de hoogste zweefmolen van Europa. De ritprijzen vallen voor een amusementspark in één van de grootste steden van Europa erg mee. Tussen de 4 en 10 euro. Je kunt bij de ingang van het park een voordeelkaart open. Dat is echter niet noodzakelijk.

Vienna city card

Ben je langer dan 48 uur in Wenen en ben je van plan om veel te bezichtigen? Dan loont de Viennacard zich, met deze pas kun je 24, 48 of 72 uur gebruikmaken van bijna alle bussen, treinen, u-bahnen en trams binnen de zone 100 van de stad Wenen. Niet alleen kun je dus overal naar toe, je krijgt er ook nog eens een boekje met heel veel kortingsbonnen voor andere andere Schloss Schönbrunn en nog veel meer attracties.  De Vienna city card 48 uur kost € 25 en de 72 uur variant komt op € 29,00. Je kunt de Viennacard online bestellen en makkelijk met iDEAL betalen.

Bij aankomst stempel je de Viennacard éénmaal af en je kunt daarna onbeperkt gebruikmaken van al het openbaar vervoer in Wenen.

De openingstijden

Het Weense Prater blijft het hele jaar door, 24/7, geopend, met enkele uitzonderingen. Sommige attracties kunnen gesloten zijn tijdens het winterseizoen en af en toe tijdens slecht weer in het hoogseizoen. Het hoogseizoen loopt van 15 maart tot 31 oktober 2024

De openingstijden van de attracties is mede afhankelijk van de drukte, de eigenaren van de attracties kunnen namelijk zelf bepalen of ze open gaan of niet. In het weekeind zijn de meeste attracties tot laat in de avond geopend. Op een rustige maandagmiddag kan het voorkomen dat het overgrote deel van de attracties in het amusementspark gesloten zijn. Op de prater.at website kun je meer informatie vinden over de attracties en de actuele prijzen.

Hoe kom je bij de Weense Prater?

Het Weense Prater is handig gelegen en gemakkelijk bereikbaar via verschillende vervoersmiddelen:

Met de Metro: Neem de U1- of U2-lijn naar station Praterstern dat zich direct naast de hoofdingang van het park bevindt.

Met de Tram: Trams 0 en 1 stoppen ook bij station Praterstern.

Met de Bus: Diverse buslijnen, waaronder 80A en 82A, hebben haltes in de buurt van het Weense Prater.

Nieuwsbrief

Gratis tips voor je stedentrip naar Wenen

meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief met tips, aanbiedingen, wandelroutes door Wenen.

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.