Ik ken geen stad ter wereld waarbij het openbaar vervoer zo goed geregeld is als in Wenen. Het is snel, goedkoop, efficiënt en erg makkelijk om de stad in een korte tijd te bezichtigen. Het openbaar vervoer in Wenen is in handen van de Wiener Linien. Het netwerk bestaat uit 5 metrolijnen (U-bahnen), 28 verschillende tramlijnen, (Bim of strassenbahn) en 129 buslijnen (inclusief de nachtbussen).
Het openbaar vervoer in Wenen is een zeer complex netwerk van Metro’s, (U-bahn) trams en bussen. Daar tussen door krioelen de treinen van de ÖBB (de Oostenrijkse tegenhanger van de NS)
Inhoudsopgave
De Metro in Wenen
Het metronetwerk in Wenen bestaat uit vijf lijnen. Het is in alle opzichten de snelste manier om je door Wenen te verplaatsen. Bij praktisch alle bezienswaardigheden in Wenen kun je een Metrostation in de buurt vinden.
Overdag rijdt op bijna iedere lijn 12 x per uur een metro een station binnen. Na de spits en in het weekend ligt de frequentie wat lager. Dat de Metro in Wenen een groot succes is, kun je zien aan het aantal passagiers wat dagelijks gebruikt maakt van het netwerk. In 2022 maakte meer als 409 miljoen passagiers gebruik van de Weense U-bahn.
(Op de foto rijdt de metro het station Schönbrunn binnen, dit metrostation ligt deels bovengronds)
Vienna city card
Ben je langer dan 48 uur in Wenen en ben je van plan om veel te bezichtigen? Dan loont de Viennacard zich, met deze pas kun je 24, 48 of 72 uur gebruikmaken van bijna alle bussen, treinen, u-bahnen en trams binnen de zone 100 van de stad Wenen. Niet alleen kun je dus overal naar toe, je krijgt er ook nog eens een boekje met heel veel kortingsbonnen voor andere andere Schloss Schönbrunn en nog veel meer attracties. De Vienna city card 48 uur kost € 25 en de 72 uur variant komt op € 29,00. Je kunt de Viennacard online bestellen en makkelijk met iDEAL betalen.
Bij aankomst stempel je de Viennacard éénmaal af en je kunt daarna onbeperkt gebruikmaken van al het openbaar vervoer in Wenen.
Bussen in Wenen
In Wenen zijn 129 buslijnen dagelijks actief. De bussen tref je voornamelijk buiten de stad aan. In de stad zelf is het netwerk van trams en metro’s namelijk voldoende om iedereen van passend vervoer te verzorgen. Daarbij hebben de bussen in de binnenstad van Wenen veel last van verkeersopstoppingen en files.
Bussen rijden dus voornamelijk in de stadsdelen zonder metro of trams en zorgen ervoor dat de bewoners van deze wijken toch snel bij één van de stations kunnen komen.
Nachtbussen rijden zoals doet vermoeden alleen ’s nachts en nemen dan voornamelijk de tramlijnen over. Een Tram maakt namelijk aanzienlijk meer herrie dan een bus. De nachtbussen kun je herkennen aan een N voor het lijnnummer.
Verder worden bussen vaak ingezet als vervangend vervoer (schienenersatzverkehr) bij onderhoud aan de tram- en metrosporen. Deze werkzaamheden worden alleen tijdens vakantieperiodes uitgevoerd.
Trams in Wenen
De Strassenbahn in Wenen is een wezenlijk onderdeel van het openbaar vervoer in Wenen. Naast de metro’s verzorgen de trams vooral in de binnenstad en de buitenwijken rondom Wenen voor een groot deel van het vervoer. Op dit moment zijn er 28 lijnen. Er ligt bijna 225 kilometer aan spoor voor de trams in Wenen en zijn er 1071 haltes. Een tram wordt in Oostenrijk een Strassenbahn genoemd en in sommige dialecten ook wel Bim. (van Bimmelbahn)
Steeds meer trams in Wenen zijn geschikt voor rolstoelen, toch kan het een enkele keer voorkomen dat er nog een oude tram voorbijkomt met een hoge instap. In principe komt er dan binnen 10 minuten een tram welke wel beschikt over de mogelijkheid om met een rolstoel mee te reizen. Dit kun je zien op de perrons, op de borden staat dan een rolstoel symbool achter het lijnnummer.
De tram op de foto hierboven is een zogenaamde Niederflur tram. Dat wil zeggen dat de vloer bij de deuren is verlaagd zodat instappen met een hulpmiddel erg makkelijk is. Eventueel kan de trambestuurder nog een rijplaat uitschuiven, zodat de opening tussen de tram en het perron minimaal is.
De S-Bahn – sneltreinen netwerk van Wenen
Het netwerk van treinen rondom Wenen wordt niet door de Wiener Linien beheerd, maar door de Oostenrijkse spoorwegen – de ÖBB. De treinen rijden in een 20 minuten tact en verbinden de buitenwijken en enkele steden rondom Wenen met de hoofdstad. Ook de luchthaven van Wenen is aangesloten op het netwerk van sneltreinen.
Bij alle stations van de s-bahn in Wenen is een goede verbinding met een tram of metro voorhanden om verder in de stad te komen. Met een Vienna City card mag je ook gebruikmaken van de S-Bahn binnen de zone 100.
De belangrijkste S-bahn in Wenen voor toeristen is de S7, deze rijdt namelijk vanaf het vliegveld in Wenen naar de stad.
Hoe koop je een ticket voor het openbaar vervoer in Wenen?
Er zijn diverse mogelijkheden om zowel in de stad als online tickets aan te schaffen voor het openbaar vervoer, inclusief de metro.
Hier vind je een overzicht van de mogelijke ticketopties:
- Enkeltje: Dit ticket biedt reisgelegenheid voor een enkele rit.
- 24/48/72 uur ticket: Met dit ticket geniet je van onbeperkt reizen gedurende het aantal uren dat je kiest.
- Vienna Card: Deze kaart biedt gratis gebruik van het openbaar vervoer en kortingen op diverse bezienswaardigheden. Meer informatie en aankoop >>
- Weekpas: Zoals de naam al aangeeft, biedt deze pas een volledige week ongelimiteerd openbaar vervoer. Deze pas is overdraagbaar en geldig voor meerdere personen. Houd er rekening mee dat je niet zelf de startdatum kunt kiezen. De geldigheid begint op maandag om 00.00 uur en loopt tot de volgende maandag om 09.00 uur.
- 8-daagse flexibele kaart: Deze kaart is geldig gedurende 8 dagen die je zelf kunt bepalen. Je kunt het ticket ook gebruiken voor meerdere reizigers.
Bijna alle tickets moet je voor gebruik afstempelen, hoe dat in zijn werk gaat, lees je hier, daar geven we ook informatie over waar je tickets zowel online als direct kunt kopen. Let op, je kunt geen tickets bij de controleurs kopen.
Zwartrijden
Het is natuurlijk ontzettend makkelijk om zonder kaartje op de stations te komen van de U-bahn en in de tram, er zijn tenslotte geen poortjes of andere controles bij de ingang. Echter is zwartrijden echt een dure aangelegenheid in Wenen. Zodra je gepakt wordt door één van de controleurs die dagelijks meer dan 20.000 kaarten controleren in het openbaar vervoer dan kun je direct 105 euro aftikken. Zonde van het geld dus. Oja, voor ik het vergeet. De meeste controleurs zijn onherkenbaar, dragen geen uniform, maar kunnen zich altijd legitimeren.